Tânăra generaţie de dramaturgi români a găsit noi moduri de abordare a istoriei recente, prezentate cu mare succes la Festivalul Naţional de Teatru (FNT) de la Bucureşti la finele anului trecut. Revista „Theater der Zeit” de la Berlin a publicat un articol despre ediţia a 19-a a acestui festival, semnat de Friederike Felbeck şi Medana Weident.

„Revoluţia recuperată” este titlul articolului consacrat ultimei ediţii a FNT. Friederike Felbeck şi Medana Weident, autoarele acestei însemnări, apreciază că, în pofida masivei reduceri de fonduri, care a permis invitarea doar a unui spectacol din străinătate, directorul artistic al festivalului, Cristina Modreanu, a reuşit să facă o selecţie foarte echilibrată, care oglindeşte de minune diferitele evoluţii ale teatrului românesc contemporan.Scenă din spectacolul „Faceţi loc!”, prezentat la Green Hours

Tinerii creatori de teatru sunt interesaţi de istoria recentă a României

Revista berlineză „Theater der Zeit” subliniază rolul important al tinerilor dramaturgi în reflectarea istoriei recente şi prezintă pe scurt cele mai remarcabile abordări în teatru ale perioadei comuniste şi ale celor două decenii de postcomunism, ca de pildă piesa „Faceţi loc!” a Mihaelei Michailov şi în regia lui David Schwartz, în care este tematizată problema spaţiului. „Este vorba despre urmările comunismului şi despre corupţie, despre o societate indiferentă şi despre nostalgia pentru vremurile trecute: acest proiect comun reuneşte actori consacraţi alături de tineri creatori de teatru şi îmbină biografiile personajelor fictive (inspirate însă din cazuri reale – nota red.) cu cele ale actorilor”, citim în „Theater der Zeit”. O altă lucrare colectivă menţionată în revista berlineza este farsa „România! Te pup.”, realizată de Bogdan Georgescu şi David Schwartz, în care trei români, sătui de ţara lor, „învăluită în mirosul de ceapă şi slănină”, produs ingenios pe scenă, se regăsesc într-un tren spre vest, visând la o viaţă mai bună.

Gianina Cărbunariu – o susţinătoare a Teatrului Comunitar

Gianina Cărbunariu a prezentat o viziune satirică şi sceptică asupra viitorului cu titlul „Poimâine alaltăieri”, înfăţişând nişte oameni bătrâni şi însinguraţi care îşi aduc aminte de vremurile când mai aveau bani şi când atingerea unei mâini străine nu echivala cu un abuz. De altfel, în luna mai tânăra regizoare va pune în scenă la Kammerspiele din München piesa „Sold out” pe tema „vânzării” etnicilor germani de către regimul ceauşist.  Regizorul Radu Afrim alături de directoarea Teatrului Naţional Timişoara, Ada Hausvater, la primirea Premiului Cultural European, înmânat de preşedintele KluturForum Europa, Dieter Topp

Inovaţii şi experimente de succes

Articolul din „Theater der Zeit” relevă şi faptul că spectacolele s-au remarcat prin inovaţii şi experimente reuşite, de pildă interpretările lui Alexandru Mihăescu ale unor autori precum Mark Ravenhill şi Vladimir Sorokin despre comercializarea rapidă a vieţii de zi cu zi sau creaţiile lui Radu Afrim, care tematizează, între altele, conflictul dintre generaţii. Montarea lui Radu Afrim „Lucia patinează” impresionează prin imaginile sale puternice, spectaculoase, prin forţa actoricească a tânărului ansamblu din Sfântu Gheorghe.

Articolul mai scoate în evidenţă performanţa echipei teatrului ‘Toma Caragiu’ din Ploieşti şi a tânărului regizor Cristi Juncu, pentru punerea în scenă a piesei shakespeariene „Furtuna”.

Autoarele ajung la concluzia că sintagma „revoluţiei furate” nu poate fi aplicată în lumea teatrului, un domeniu în care, datorită unor autori şi regizori curajoşi şi inovatori, revoluţia continuă.

Autor: Alexandra Sora

Redactor: Robert Schwartz

art preluat integral din  dw-world.de